Wednesday, February 16, 2011

Löngu fyrir jól bað Marie, vinkona mín síðan úr menntaskóla, mig um að prjóna húfu handa dóttur sinni. Ég játaði því að sjálfsögðu, enda finnst mér fátt skemmtilegra en að föndra fyrir fólk sem kann að meta verkin mín :o) Hinsvegar var ég á bólakafi í jólaprófum og jólastússið var allt frammundan, þannig að ég komst ekki í að koma þessu í verk strax. Og svo gleymdist þetta. Það var svo ekki fyrren í síðustu viku sem ég mundi eftir því að ég hafði lofað þessari húfu. Obbossí.. Ég fitjaði því upp í hvelli og prjónaði svo einsog vindurinn.


Húfan átti að vera bleik og græn og með nafni dótturinnar að framan. Ég stóðst svo ekki mátið og bætti við fiðrildi aftaná hnakkan, því að ég varð svo skotin í þeim eftir peysuna sem að ég gerði um daginn.



Húfan er úr Sandnes Smart og prjónuð á prjóna nr.3,5. Uppskriftin er mín egin, en ég hef ekki hugmynd um stærðina :o/ Ég vona samt að hún passi...

Jag fick en förfrågan av Marie, en mycket kär vän från gymnasietiden, långt innan jul om jag kunde sticka en mössa åt hennes dotter. Självklart svarade jag ja, eftersom jag inte vet om annat roligare än att sy/sticka saker åt folk som faktiskt gillar det jag gör :o) Men eftersom att jag hade då för tillfället fullt upp med skolarbete og sedan julstök, så glömdes den här förfråganen bort. Det var sen inte förrän nu i förra veckan som jag kom ihåg den. Ojsan.. Så då blev det stickning på raketfart!

Mössan skulle vara grön och rosa och så skulle dotterns namn stå på framsidan. Jag kunde sen inte motstå att sätta en fjäril i nacken. Jag blev så kär i dem efter koftan som jag gjorde sist. Den är som vanligt stickad ur Sandnes Smart och på stickor nr. 3,5. Receptet är mitt eget, men jag har ingen aning om storleken :o/ Men jag hoppas att den ska passa!

6 comments:

  1. Tack snälla Svava! Den passar alldeles perfekt, varken för stor eller för liten! Dessutom tyckte Elsa själv om den, vilket inte är alldeles vanligt när det gäller mössor!

    Tack fina du! Jag blir alldeles gråtmild! <3

    ReplyDelete
  2. Jag tycker så mycket om din blogg, titta in på min sida, så får du se! :)

    ReplyDelete
  3. Hej fina Svava! (Nu skriver jag igen!) Idag använder Elsa sin vackra mössa för första gången! Hon har ju varit sjuk i en veckas tid, så premiären blev först idag! Och mössan sitter så himla fint på hennes huvud! Tack än en gång! När jag ser mössan tänker jag på dig och blir så glad och tacksam för att våra vägar har korsat varandra! Tusen kramar!

    ReplyDelete
  4. Vad roligt Marie :o)
    Jag är glad för det också! Har tänkt på dig ofta sen skolan. Det var ett stort intryck du hann göra på mig under dom 3 åren :o)
    Kramar tillbaka, hela vägen till Fagerhult!

    ReplyDelete
  5. Hej Svava, tack för dina kommentarer på min sida! Och tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och din kunskap! Det är guld att ha en vän som du! :)

    Jag läste även dina åsikter om vaccin. Jag håller med dig (och jag jobbar inte inom sjukvården - som var en av sågningarna av dina argument)! Jag tyckte det fanns en del påhopp i argumentationen (mot dig) och dessa gjorde mig ledsen. Kram på dig! <3

    ReplyDelete